sábado, 27 de febrero de 2016

Conversa amb Maria Escalas, autora d'Abans que el teu record torni cendra

Ara fa dos anys vaig assumir la gran responsabilitat de llegir l'esborrany de la novel.la Abans que el teu record torni cendra, de la Maria Escalas, una de les persones que més m'estimo, per moltíssimes raons.

Va ser una lectura tècnica, doncs havia de contestar una pregunta a priori senzilla, una cosa així com "trobes, com a lectora, que està tot en el seu lloc?". Em vaig deixar enredar des de la primera pàgina, i la vaig devorar. El deure i el plaer es van creuar durant la lectura, i van viatjar agafats de la mà. Guardaré sempre el plec, amb les meves anotacions, els interrogants, les verificacions espai-temporals, o algunes característiques dels personatges. Tanmateix, quan l'he tornat a llegir, ara per absolut plaer, no he volgut treure aquelles notes del calaix: ara sóc només lectora. I apassionada.
Abans que el teu record torni cendra, d'Amsterdam Llibres

Dijous, al programa, vaig tractar de llibres, de llibreries, i d'escriptura. De la mà de la Rosa Pastor, de la llibreria Libros 28, de Sant Vicenç del Raspeig (Alacant) vàrem dedicar la nostra hora a parlar de somnis, de clubs de lectura, de tallers... de tot allò que fan les llibreries per tornar públic, social, un gest tant íntim com és la lectura.

I vaig aprofitar per parlar amb la Maria Escalas del seu llibre. Entre nosaltres, la veritat, la única que havia parlat de la novel.la quan ens hem vist havia estat jo, en aquell exercici de correcció, així doncs, vaig tenir el plaer de sentir-la parlar a ella del seu amor pels personatges, "fills" seus; de com els ha vist crèixer mentre els escrivia; com s'ha sobtat en veure'ls arribar on ho han fet alguns d'ells; o de com la vida els ha premiat o castigat... o del propi procés de l'escriptura, que ha estat com un "xup-xup", a foc lent, que li ha permés tenir aquesta maduresa, aquest pes.

Us recomano sentir la conversa, la "justificació" del títol que ens fa l'autora, tot poesia, l'amor que s'hi ha deixat entre les pàgines... La Rosa Pastor i jo mateixa, com a lectores, ens hem vist reflectides en la frase final dels agraïments del llibre "I a vosaltres, lectors. Aquesta història ja és vostra" que Maria Escalas ens ha regalat com a comiat.

Maria, et prenc la paraula, i em quedo aquesta història per sempre més.

Lectors, feu cas, també, i quedeu-vos aquesta novel.la, Abans que el teu record torni cendra. I, si us ve de gust, veniu el dia 5 de març al carrer Villafranqueza, 16 de Sant Vicenç, a Libros 28, a les 18:30hs. En parlarem entre tots, i, si és possible, compartirem estona amb l'autora.




No hay comentarios:

Publicar un comentario